Prioritering

23 10 2009

Urban safari av Bobo Karlsson, 2009, s. 324-325.

Bobo Karlsson jämför Stockholm med andra huvud- och storstäder och vaskar fram stockholmarnas mest unika drag. Här är ett exempel – konsumtionsvanor.

Andra stora städer i Europa eller USA där människor också har en hyfsad inkomst, har ofta en ganska jämnt spridd konsumtion över olika områden. Lyxbåtar, tjusiga bilar, dyra klädesmärken, extrema långresor finns främst i den högavlönade övre medelklassen. Det unika med Stockholm är de små eller stora och oerhört avancerade ”eliterna” ur ett bredare läger som koncentrerat sin konsumtion. Man väljer så att säga om man ska bli den stora uteätaren eller storseglaren, den högfrekventa resenären eller ha stans fräckaste garderob. För det är ju få förunnat att ha spenderbyxorna på i alla lägen inom alla områden. ”Nu åker hon till Madrid också, hon var ju nyss i både Berlin och New York” undrar den som inte insett att hon är utan bil, utan båt, kanske till och med utan lägenhet, prylfattig, snål på kläder, men har ett av världens mest extrema resmönster.

Så det är inte bara jag! Lägenhet har jag visserligen, men bil och båt är uteslutet och resorna går definitivt före kläder. Och inredning. Och mat i kylen.


Åtgärder

Information

2 responses

23 10 2009
Fröken Film

Nämen Sandra då! Äta bör man… Hmm… jag undrar om jag inte är en sådan som helst lägger pengar på mat, när jag tänker efter…?

Vill också komma med ett önskemål: Jag skulle gärna vilja läsa ett stycke ut Klas Östergrens senaste bok (Den sista cigaretten, heter den visst?). Jag litar helt och fullt att du är kapabel att välja ut ett representativt stycke även ur den boken, du fixar det ju så bra varje dag.

23 10 2009
Sandra

Vad är väl simpel näring mot New York? Eller en trevlig kväll på Konserthuset, Fasching eller Berns? Det finns så många sätt att tömma plånboken.

Tack för önskemålet! Beställde Klas Östergrens senaste till Sture häromdagen, får se när den dyker upp. Kön på de övriga biblioteken är för närvarande 78 personer lång, men kanske att jag kan knipa Sture-exet. (Däremot lovar jag inte någon excerpt så här i förskott. Man har ju vissa krav.)

Lämna en kommentar